duminică, 20 septembrie 2009

Cum se măsoară inteligenţa

Tatăl meu are o expresie care îmi sună şi acum în urechi ca o melodie veche : „tu eşti mai deşteaptă decât mine cu aproape 30 de ani”. Îmi spune asta cu fiecare ocazie, deci nu am cum să uit. Astăzi m-am convins încă o dată în plus de corectitudinea acesteia. Am intrat în una din librăriile Chişinăul în căutare de un cadou pentru nişte rude de familie, mai exact pentru copilul familiei respective. Eu bat tare rar drumul până la librărie, de, societatea informaţională îţi aduce totul pe tavă, de la cărţi şi reviste electronice până la studii de profil. Totul e să ai voinţă şi acces la internet că restul se rezolvă. Aşadar, m-am trezit în faţa unei secţii întregi dedicată celor mai mici cititori şi cred şi celor mai fideli cumpărători de altfel, judecând după numărul picilor din librărie.

M-am rătăcit imediat în multitudinea şi diversitatea de reviste pentru colorat, numărat sau scris, în mulţimea de cărţi cu poveşti atât de viu colorate sau tot felul de jocuri didactice asistate pe calculator(!). Toate atât de frumoase şi de utile. Mda, dificilă decizie…. Mă gândeam dacă piciul respectiv nu are deja aceasta carte sau CD în colecţie, sau dacă nu a mai primit şi de la alţii aceeaşi revistă de colorat. Astăzi există totuşi atâtea posibilităţi. Copii sunt şi trebuie să fie mai deştepţi decât părinţii lor prin simplul fapt că au acces la mai multă informaţie, la mai multe oportunităţi.

Îmi amintesc că eu mă simţeam foarte privilegiată când la 4 ani părinţii au reuşit să facă rost de o Albinuţă pentru mine, pentru că până atunci învăţam poezii, ghicitori şi cântecele de prin ziarele pe care le cumpărau. Pe atunci nu existau reviste frumos colorate sau tot felul de enciclopedii. Nu erau computere, şi până la şase ani când am mers la şcoală nu am avut o bibliotecă prea impresionantă. „Albinuţa” şi „Enciclopedia cu zâmbete”! Astea au fost cărţile copilăriei mele. Frumoase cărţi, dar puţine, foarte puţine…

9 comentarii:

  1. pe mine mă şochează curriculum-ul academic de astăzi, cei de a 7-a învaţă ce învăţam noi în a 10-a..eu mă tem de ei :)

    într-adevăr sunt nişte generaţii cu voce, mai mici decît noi cu 4-5 ani, dar sunt atît de perspicace, activi, cu atitudine - asta e lăudabil..

    îmi place zicala tatălui tău :)
    O duminică frmoasă, Iulia!

    RăspundețiȘtergere
  2. Irina, tocmai de asta copii de astăzi sunt mai deștepți ;)au acces la mai multe informații la vârste fragede. mă întreb oare cum vor arăta ei peste 10 ani de exemplu?

    RăspundețiȘtergere
  3. o să ajungem să avem şi noi copii şi vom vedea :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Nustiu de ce da mii mai mult imi placea ceia ce era inainte anume kopilariea noastra ceiea ku 2-ua karti!si in privinta ka sunt mai destepti copii de astazi!posibil si sunt da nu toti! sunt destepti acei kare pun informatiea in internet!aceleas referate inainte trebuea sa le skrii singur kautind informatiea in karti! da akum? Google denumirea referatului 10-15 minute si el e gata! sepoate de dus la plimbare sau de stat in internet kautind multe alte prostii kare sunt interesante da si interzise pentru kopii!

    RăspundețiȘtergere
  5. Serj, ai dreptate. Parintii de astazi au mai multa bataie de cap cu selectarea informatiei la care copii lor au acces. Dar trebuie sa recunoastem totusi ca e si asta o forma de progres.

    RăspundețiȘtergere
  6. Mda...despre dezvoltarea avansata a copiilor de astazi pot fi scrise enciclopedii ;)
    De fapt, cred ca vor reusi sa mai adaoge un procent la nivelul de exploatare a creierului, dar nu sunt sigura ca vor fi mai fericiti ca asta...

    RăspundețiȘtergere
  7. Veronica, foarte posibil. Copii de astazi au un coecicient mult mai mare al inteligentei emotionale inclusiv, dar am senzatia ca nu sunt la fel de fericiti, poate pentru ca au parinti mereu ocupati si sunt si stresati de atitea chestii noi de descoperit si invatat.

    RăspundețiȘtergere
  8. Citind aceasta povestioara(altfel nici nu stiu cum sa zic) mi-am adus aminte si eu de copilaria mea cu Albinuta si Enciclopedie.S-au trezit in mine niste emotii ... pozitve,cred eu.Acum stiu numai citeva poezii din acea carte pe care si acum sta in minte in acelas loc si cred ca pentru totdeauna.

    RăspundețiȘtergere
  9. Radu, ma bucur ca ti-am trezit amintiri frumoase...

    RăspundețiȘtergere